Korsika – subtropická horská turistika. Část III.

Korsika - subtropická horská turistika

Korsika – subtropická horská turistika

První z vrcholů expedice…

den čtvrtý

Skupinu vysokohorských turistů dnes čeká první z vrcholů expedice. Výstup na Monte d ´Oro (2389 m. n. m.). Pohodáři se podívají do údolí Manganello. Vodní kaskády tohoto kaňonu patří k nejkrásnějším na Korsice.

Dnes obojí nestihnu, i kdybych se snažil sebevíc. Volím – jak jinak – výstup na Monte d ´Oro.

Autobus nás vyváží stejným směrem jako včera. Až k sedlu Col de Vizzavona však nedojíždíme. Zastavujeme níže, u penzionu nad železniční stanicí Vizzavona. Tady začíná naše dnešní pouť.

Pár stovek metrů klesání a přicházíme k řece L´Agnone. Napojujeme se zde na dálkovou trasu GR 20. Sledovat ji budeme ovšem jen pár minut. Dálková trasa míjí nejvyšší korsické vrcholy, kličkuje mezi nimi. Kdo chce, odbočku si udělá. Pokud tak učiní několikrát, svoji cestu povýší na mimořádně hodnotný sportovní výkon.

Od řeky už budeme jenom stoupat. V prvním úseku cesta vede lesem. Je tu stín a působení slunečních paprsků není tak trýznivé. Po hodině stoupání pásmo lesa končí. Dostáváme se mezi zakrslé břízky a osiky, které žádnou ochranu proti slunečním paprskům nevytvářejí. Každý se proti slunci chrání, jak umí. Samotného mne překvapuje, že žádnou větší újmu necítím. Sluneční paprsky se mi dokonce líbí. A líbí se i všudypřítomným ještěrkám, jejich druhové jméno neznám. Krásné, zelenomodré jim říkám.

Výstup na Monte d´Oro. Les řídne, a slunce pálí

Výstup na Monte d´Oro. V kotli pod západními stěnami štítu

Výstup na Monte d´Oro. Pod západními stěnami štítu

Všudypřítomné ještěrky

Cesta se v serpentinách vine kotlem pod západními stěnami štítu. Pro mnohé je toto nejobtížnější úsek dnešní cesty. O něco výše už začne působit nadmořská výška a teplota vzduchu o něco klesne.

Kotel končí. Jeho závěr je tvořen hradbou skalních věží. Na rozdíl od včerejšího Punta Dell ´Oriente však nemají zaoblené tvary. Jsou to ostré vysoké skály vzniklé rozpadem mohutných skalních stěn. Jak později zjišťuji, místo má své přiléhavé jméno: La Scala. Předpokládám, že se jedná o lokalitu vyhledávanou horolezci. V tomto letním vedru tu však žádného nevidím.

Výstup na Monte d´ Oro. Oblast skalních věží La Scala

Výstup na Monte d´ Oro. Další část výstupu vede žlabem nad sněhovým polem

Výstup na Monte d´ Oro. První miniaturní sněhové pole

Cesta se pod skalními věžemi prudce lomí. Pokračuje přes nevelké sněhové pole k širokému žlabu, kterým vede další část výstupu. Ještě pod žlabem musíme obejít další, tentokrát rozsáhlejší sněhové pole.

Výstup na Monte d´ Oro. Oblast skalních věží La Scala zpod výstupového žlabu

Výstup na Monte d´ Oro.
Oblast skalních věží La Scala zpod výstupového žlabu

Výstup na Monte d´ Oro. Sněhové pole pod výstupovým žlabem

A ještě jednou skalní věže

Žlab, kterým budeme stoupat, je v mnoha průvodcích deklarován jako nejtěžší místo výstupu. Někde dokonce zmiňují lezeckou obtížnost II stupnice UIAA. S tím se nemohu ztotožnit ani s největším nadhledem. Jedná se o lehký terén a všichni jsme ho zvládli bez nejmenších problémů.

Jsme nad žlabem, naši průvodci nám slibují přestávku na oběd na krásném místě. Jsem zvědav. Ale nevymýšleli si. Nádherná horská louka, odkud se otevírají pohledy do tří světových stran. Čtvrtou zakrývá vrchol Monte d´Oro, který z tohoto místa poprvé spatřujeme.

Výstup na Monte d´ Oro. Nad žlabem se otevírají pohledy do tří světových stran

Květena na Monte d´ Oro

Výstup na Monte d´ Oro. Poprvé spatřujeme vrchol

Horská louka pod Monte d´ Oro

Sedíme, doplňujeme energii, po chvíli mě však začíná „svrbět zadek“. Nejsem zvyklý dělat na svých túrách tak dlouhé přestávky. Vlastně obvykle nedělám žádné. Zvedám se a pokračuji k závěrečné části výstupu, dříve než ostatní.

K vrcholu poslední půlhodina

Pod vrcholem se setkávám s jinou českou výpravou. Měli štěstí. Přišli o hodinu dříve a nezastihla je oblačnost, která se teď v poledních hodinách zvedá především na jihovýchodě. Škoda, mohli jsme pozorovat celou trasu naší včerejší cesty. Nicméně i tak bude vidět hodně a daleko.

Krátké skalní partie (komínek pod vrcholem může být I – II, ale jsou to dva obtížnější kroky) a jsem na vrcholu. Kovový kříž s vlaječkami v barvách francouzské trikolory. Tomu bych rozuměl, ale navíc je tu žlutá…? Vlajka Korsiky není žlutá, je to černobílý Maor s páskou na čele… Tak nevím. Ale téměř totožný kříž spatříme za pár dní i na nejvyšším vrcholu Korsiky. Možná se pak dovím.

Monte d´ Oro

Monte d´ Oro, pohled k severu. Vlevo v mlze Monte Rotondo, vpravo Monte Cardo

Monte d´ Oro. Hluboko pod námi Lac d´ Oro

Rozhlížím se do všech světových stran. Problém je, že neznám místní zeměpis a jména korsických hor. Ta si teprve v dalších dnech budu osvojovat, za vydatné pomoci našich průvodců. S Martinem, kartografickým expertem, určujeme alespoň dva nejbližší vrcholy. Monte Rotondo a Monte Cardo. Na opačné světové straně jsou Punto Dell´Oriente a Monte Renoso ukryty v mracích.

Hluboko pod námi vidíme i jezero Lac d´Oro. K moři, k zálivu Ajaccio dnes nedohlédneme. Tak dobrá viditelnost zas není. Nikomu to však nevadí. Všichni jsme nadšeni a spokojeni.

A ještě jednou vrchol

Zpáteční trasa není totožná s trasou výstupu. Sestupujeme nejdříve kousek pod vrchol, poté traverzujeme horský hřeben směřující k sousednímu vrcholu Migliarello. Mezi Monte d´Oro a Migliarello se nachází hluboké údolí Agnone. Zmiňoval jsem je už několikrát. V jeho střední části se nacházejí Anglické kaskády (Cascade des Anglais). Než se k nim však dostaneme, čeká nás ještě dvouhodinový sestup údolím. Opět po trase GR 20.

Traverz pod Migliarello

Traverz pod Migliarello. Na horizontu Monte Rotondo

Krávy - tulačky v údolí Agnone

Krávy – tulačky v údolí Agnone

Údolí Agnone

Anglické kaskády jsem včera prozkoumával v jejich dolní části. Jejich výše položená část, ke které se dostáváme, je mnohem divočejší. A opuštěnější. Návštěvníci a koupáníchtiví rekreanti nejsou ochotni chodit tak daleko z parkoviště v sedle Col de Vizzavona.

Někteří otužilci z našich řad se ponořili do vod říčky. Já k nim nepatřím. K otužování jsem ještě nedospěl, i když si říkám, že bych měl začít. Uškodit to nemůže.

Dnešní túra končí. Kolem pevnosti Fort de Vizzavona scházíme k parkovišti v sedle. Spokojeni jsme všichni. A jak v kempu zjišťujeme, spokojena byla i pohodářská část výpravy. Z fotografií, které jsem měl možnost vidět, usuzuji, že toho také viděli dost a dost.

další část

Příspěvek byl publikován v rubrice Cesty. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

3 komentáře: Korsika – subtropická horská turistika. Část III.

1. SV napsal:

gratulujem k fotografii jašteričky! si šikovný.